Mukuni Village - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Liselot Boekel - WaarBenJij.nu Mukuni Village - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Liselot Boekel - WaarBenJij.nu

Mukuni Village

Door: Liselot

Blijf op de hoogte en volg Liselot

23 November 2009 | Zambia, Livingstone

Lieve lezers,

Hierbij het tweede deel van de afgelopen week. Worden steeds lange verhalen en om het lezen wat makkelijker te maken zal ik het daarom in stukken knippen!
Zaterdagochtend zijn we namelijk naar een traditioneel dorpje in de buurt van Livingstone geweest. We stonden die ochtend al om 8 uur klaar zoals afgesproken, maar alleen Victor, een van de medewerkers hier, was er nog niet met de taxi’s. Toen hij er om half negen was, had hij maar 1 taxi bij zich in plaats van 2 zoals afgesproken. Dit betekende dat de helft van de groep nog een uur kon wachten totdat de taxi terug was om hun op te pikken. Tja, TIA zeggen ze niet voor niets hier – This Is Africa. Ach, je went er wel aan hoor... Mukuni Village was erg mooi en indrukwekkend. We kregen een rondleiding door het dorp van John en door het paleis van de Chief door een van de bodyquards van de Chief. Op het moment dat wij in het dorpje waren,vond er een begravenis plaats van het dorpshoofd van een van de omliggende dorpen.

Hieronder volgen wat interessante Mukuni – weetjes:
• Livingstone-tree – Onder deze boom die op het dorpsplein staat vond een ontmoeting plaats tussen Queen Victoria en David Livingstone.
• Mukuni betekent boom.
• Bij een feest op het dorpsplein wordt er gratis bier uitgedeeld door de Chief en de Queen (ben benieuwd of ze dan ook op de bar gaan en aan de bel trekken ;-))
• De Chief en de Queen zijn neef en nicht van elkaar. Ze hebben hun eigen paleis in het dorp, die van de Chief is groter omdat hij twee vrouwen en meer kinderen heeft. De Queen heeft maar een man. De Chief heeft een gebouw voor wanneer hij komt te overlijden met een soort zaden op de bodem. De Queen is verantwoordelijk voor het land in het dorp en de Chief voor justitie.
• Wanneer je het paleis binnenkomt, moet je voor de ingang knielen en een paar keer in je handen klappen.
• De mensen in het dorp mogen de grond “gratis” gebruiken in ruil voor voedsel en werk, deed mij een beetje aan pacht denken.
• Op het dorpsplein staat een gebouw met 2 cellen. Wanneer je teveel gedronken hebt, bij een vechtpartij betrokken bent geweest of een ander delict hebt gepleegd, wordt je hier voor max. 2 weken vastgezet. Overdag moeten ze dan werken voor de Chief.
• Het dorp bestaat uit allemaal kleine gebiedjes. Een familie woont samen met elkaar binnen een schutting van rieten matten. Ze hebben vaak een of meerdere slaaphutten (soms wel voor 5 personen), een open of dichte keuken – open is beter omdat de rook dan beter weg kan, dicht is handiger omdat je de ruimte dan ook kan gebruiken als slaaphut, en een afgesloten plek voor toilet en wassen. Rijkere families hebben daarnaast nog een zitkamer.
• Families hebben liever een dochter dan een zoon, omdat een dochter geld of dieren oplevert tijdens het huwelijk (algauw zo’n drie dieren of 3000000 Kwacha). Wanneer er een dochter wordt geboren, viert de familie feest, bij een zoon niet.
• Wanneer een zoon op zichzelf gaat wonen, komt hij op een eigen plek buiten de familie te wonen, zodat hij een eigen familie kan beginnen. Zijn echtgenote komt dan bij hem wonen. Wanneer een dochter op zichzelf gaat wonen, krijgt ze een eigen hutje binnen het gebied van de familie, maar met de uitgang aan de buitenkant van het familiegebied.
• Wanneer een vrouw niet getrouwd is, draagt ze een korte rok. Wanneer ze getrouwd is, draagt ze een lange rok tot bijna op de grond.
• Ze hebben in Mukuni Village hun eigen waterpompsysteem die ongeveer 10 meter diep de grond in gaat.

Dit zijn de punten voor zover. Ik zal proberen om deze week en anders waarschijnlijk dit weekend nog een verhaal erop te zetten. Ben benieuwd naar de reacties!!

Oh ja, we hebben zondag zebra’s en giraffes gezien van ongeveer een meter afstand! Zo gaaf...

Tot snel,
Kus Liselot

• 24 November 2009 - 09:50

Corina:

wauw!!! wat een weetjes en wat een belevenissen al weer! geweldig om van zo dichtbij die beesten te zien! en niet in de dierentuin! lijkt me super!
    geniet nog maar ff ok! ik mis je wel!
    dikke kus

• 24 November 2009 - 21:19

Matthea:

he meissie!
    gaaf gaaf gaaf! ik kan niks anders zeggen!
    je weet het! ik wil nog steeds mee op je volgende reis!!! haahhha!

blijf lekker genieten! ik waai wel lekker uit in de storm op Vlieland!

kus matthea

• 25 November 2009 - 08:51

Corrine:

Ha Liselot

Zo wat gaat de tijd bij jou snel! Ondanks dat wij in het Westen altijd denken dat de tijd hier tien keer sneller gaat en je hier meer prikkels hebt, lijk jij je niet te vervelen!

Groetjes uit het winderige, frisse en vaak natte Nederland (waar het voor deze tijd van het jaar veel te warm schijnt te zijn)
    Corrine

• 26 November 2009 - 07:21

Mama:

Nog een kleine 3 week dan zie ik je! Met oma Boekel gaat het goed ze laat je groeten. Ze vroeg moet je nog eitjes mee? Hoe gaat het met de school in aanbouw?
    Groeten uit Noordlaren,
    kus van je mama

• 26 November 2009 - 14:28

Patricia:

Wat zielig van die kindjes in je vorige verhaal! Je maakt een hoop mee zeg. Maar zo te horen heb je het nog super naar je zin. En wat leuk dat je moeder komt. Heul veul plezier nog! Liefs

• 28 November 2009 - 19:51

Bianca En Arend:

Hee Liselot

Leuk je verhalen te lezen. je hebt het wel wat warmer dan hier in het emmense.
    Geniet nog van je vakantie en tot over een tijdje op de lessen.

Groetjes Bianca Arend en Rianne

• 28 November 2009 - 20:55

Leonie :

Hey Liselot,

Ik heb je waarbenjij.nu ook gevonden. Leuk om je verhalen te lezen, je schrijft ook echt leuk!
    Wat doe je ontzettend veel gave dingen zeg. Zoveel gedaan ook al in de tijd dat je er zit.
    Ik ga 3 januari voor 4 maanden naar Tanzania. Van te voren wat afspreken is niet gelukt, maar misschien ergens in mei als ik weer terug ben. Dan kunnen we mooie Afrika verhalen uitwisselen.
    Heel veel plezier nog in Zambia en ik blijf je blog volgen!

Groetjes Leonie

• 28 November 2009 - 22:01

Buffel:

Potdorie Lotje,

Dat is ook niet om de hoek!
    Dat ze liever een meisje hebben dan een zoon daar kan ik uiteraard niet bij ;-)

Hopelijk heb je het erg naar je zin en leren de kinderen goed Engels met een Grunnens accent!

Dingen als "That is nait true!" lijkt mij wel weer mooi :)

Veel plezier de komende tijd nog en vergeet geen Zambiaanse koffie mee te nemen, die moet namelijk erg lekker zijn en die kom ik uiteraard een keer bij je opdrinken!

Groet'n

Edwin

• 29 November 2009 - 13:17

Suus Dames 5:

Gratis bier is natuurlijk nooit verkeerd! Hopelijk vind je moeder het straks net zo overweldigend als dat jij alles vind!! Geniet nog even lekker. Dames 5 tegen Dames 6 is helaas afgelast ivm heeel slecht weer afgelopen dagen! Bah bah bah! kusss

• 30 November 2009 - 13:16

Angenitha :

Ha Liselot!
    Eindelijk je reisverslag gelezen. WOW! wat indrukwekkend.Wat een geweldige ervaring lijkt het me.
    Hele fijne tijd nog, ik verheug me op je verhalen in januari!

lieve groet, Angenitha. Th. Hart de Ruyterschool

• 01 December 2009 - 22:01

Jelly:

...wat ik me nu weer af vraag...hoe kijken ze nu eigenlijk tegen jullie vrouwelijke, vaak broekdragende vrijwilligers aan?
    Aan de temperatuur te zien, en jou kennende, zul je wel poepiebruin terugkomen.
    Ik ben heel benieuwd naar je verhalen & foto's van deze super reis!

Geniet er nog maar even goed van!
    @ Luuk, sterkte deze laatste weekjes!

Liefs Jel